سیری در آثار علامه میرحامد حسین (6)

چکیده: علّامه مجاهد میرحامد حسین درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب، به انگاره‌سازیِ اوّلیه از قرائت موسوعه فقهیِ جواهر الکلام اشاره کرده و می‌نویسد: «فهذه سطور زاهرة وحروف باهرة في تحقيق مسألة الحاجب، نمّقتها حين قراءة بعض المشتغلين لديَّ والأماثل المتردّدین إليّ کتاب جواهر الکلام لشیخ الإسلام أحلّه الله دار السلام.»

رایحه خوش کلام

 

النجم الثاقب في مسألة الحاجب

 

این رساله فقهی استدلالی، در بررسی مسأله حاجب در وضوء و غسل سامان یافته  ­است.

البته مرحوم آقا بزرگ آن را از فروعاتِ «علم الفرائض وكيفيّة الإرث» قلمداد کرده اند[1]  که صحیح نیست.

علّامه سعید الملّه، نوه صاحب عبقات می‌گوید: این کتاب در سه قالب نگاشته شده است، «له ثلاثة قوالب: كبير و وسيط و صغير»[2] لکن با عنایت به نسخه‌های به دست آمده از این کتاب و اختلافات جزئیِ موجود در میان آنها، به گونه‌ای که می‌توان یک متن واحد را در تمامشان مشاهده کرد، باید کلام سعید الملّه را، بر وجود فیش‌های گوناگون در فرایند تولید «النجم الثاقب» حمل کرد.

علّامه مجاهد میرحامد حسین درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب، به انگاره‌سازیِ اوّلیه از قرائت موسوعه فقهیِ جواهر الکلام اشاره کرده و می‌نویسد:

«فهذه سطور زاهرة وحروف باهرة في تحقيق مسألة الحاجب، نمّقتها حين قراءة بعض المشتغلين لديَّ والأماثل المتردّدین إليّ کتاب جواهر الکلام لشیخ الإسلام أحلّه الله دار السلام.»[3]

در صفحات ابتدائی این نسخه به خط جناب سیدسبط­الحسن آمده است:

«النجم الثاقب في مسألة الحاجب في الفقه، وهذا الکتاب عجیب جدّاً، وله ثلاثة قوالب: کبیر و وسیط و صغیر. من مصنّفات آیة الله في العالمین وحجّته علی الجاحدین، وارث علوم أوصیاء خیر البشر، المجدّد للمذهب الجعفري علی رأس المأئة الثالثة مولانا ومولی الکونین، المقتفي لآثار آبائه المصطفین، جناب السیّد حامد حسین، صاحب العبقات، المتوفّی سنة ۱۳۰۶ ق.»

آن فقیه دانشور، این رساله پرمحتوا را با روشی نو و جستاری عمیق تدوین نموده ­است، به گونه‌ای که در حوزه موضوعیِ مورد بحث، کاری کم نظیر به شمار می‌­آید.

ایشان در این کتاب از جواهر­الکلام مرحوم نجفی، کتاب الطهارة شیخ انصاری، آثار فقهی مرحوم نراقی و برخی دیگر از آثار گرانسنگ فقهی، اصولیِ بزرگان شیعه یاد کرده و به تحلیل دیدگاه‎‌ها در تبیین احکام حاجب بر اعضاء وضوء و غسل پرداخته ­است.

وی اقسام حاجب را به دو گونه مشکوک ­الوجود و معلوم­ الوجودیِ که مانعیتش مشکوک است تقسیم کرده و پس از بررسی دیدگاه برخی بزرگان در نوع اول، به تحلیل آنها پرداخته و نظر مختار را اعلام می‌کند. او در ادامه به بحث از گونه دوم پرداخته و عمده متن کتاب را به بحث از آن اختصاص می‌دهد.[4]

تحقیق و تصحیح این اثر در دبیرخانه کنگره بین­ المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین توسط محقق گرانمایه حجت­‌اسلام و المسلمین آقای عبدالاوسط عبد­العلی­زاده(ناطقی) انجام شده و چاپ و منتشر شده است.

علامه نحریر میرحامد حسین دو کتاب دیگر به نام «الذرایع فی شرح الشرایع و «زین الوسائل الی تحقیق المسائل» در فقه تدوین کرده است که هیچ یک از این آثار تا کنون چاپ نشده است.[5]

 

 

[1] الذريعة ۲۹ : ۶۹

[2] نجوم السماء ۲: ۳۱ و الذريعة ۲۹ : ۶۹

[3] النجم الثاقب (مخطوط): ۲ أ،. شمارۀ بازیابی ۲۴۶۰۹، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی؛ بنگرید به: جواهر الکلام ۲: ۲۸۷

[4]   برگرفته از سایت کنگره علامه میر حامد حسین(مختصری در معرفی علّامه میرحامد حسین (صاحب عبقات الأنوار) رحمه الله)

[5] شناخت نامه، ص97

 

 

قدر زر زرگر شناسد …(بخش 1)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر عزاداری در حسینیه آصفی درلکهنو
اسلایدر

اثرات غم عزای کربلا و اسارت خاندان اهل‌بیت «علیهم السلام»

علّامه میر حامد حسین رحمه الله در کتاب شریف و کم نظیر “عبقات الأنوار” در ذیل بحثی، نقل قولی از شعبی آورده است که دلالت دارد بعد از فاجعه کربلا، یاران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم يا منزوی شدند، یا به کوه و بیابان زدند، زیرا باورشان نمی‌شد این همه جنایات نسبت به خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم را امتی انجام دهد که خود را منتسب به دین جدّش می‌دانند.

پیش نشست های کنگره بزرگداشت میرحامد حسین
اخبار و اطلاعیه‌ها

همکاری ویژه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با دبیرخانه کنگره

جناب آقای محمدحسین مدرسی دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین (رحمه‌الله) طی گزارشی از همکاری‌های متعدد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با دبیر خانه کنگره خبر داد.

سیری در آثار علامه میرحامد حسین
اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین (7)

در یکی از صفحات ابتدائی نسخه مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به خط و مهر علّامه ذاکر حسین، پسر دوم علّامه میرحامد حسین، در جمادی الثانیة ۱۳۰۱ ق. چنین نوشته شده است:
«هذا کتاب لو یُباع بمثله دُرّاً ، لَکان البایع مغبوناً» ؛ این کتاب اگر در برابر مثل دُری فروخته شود باز هم فروشنده مغبون است.

اسلایدر

محبت امام‌حسین‌ عليه‌السلام، راه و وسیله سعادتمندان است

آنچه با مطالعه زندگی علامه میر‌حامد حسین لکهنوی رحمه‌الله از زندگانی ایشان منعکس می شود و ذهن و دل خواننده را مجذوب می‌کند، عشق علامه به اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه سیدالشهداء علیه‌السلام است.

نهایت درجه محبت این بزرگ‌مرد را می‌توان در شنیدن مصائب حضرت اباعبدالله الحسین دید.

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین (6)

علّامه مجاهد میرحامد حسین درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب، به انگاره‌سازیِ اوّلیه از قرائت موسوعه فقهیِ جواهر الکلام اشاره کرده و می‌نویسد:
«فهذه سطور زاهرة وحروف باهرة في تحقيق مسألة الحاجب، نمّقتها حين قراءة بعض المشتغلين لديَّ والأماثل المتردّدین إليّ کتاب جواهر الکلام لشیخ الإسلام أحلّه الله دار السلام.»

پیمایش به بالا