تصویر عزاداری در حسینیه آصفی درلکهنو

اثرات غم عزای کربلا و اسارت خاندان اهل‌بیت «علیهم السلام»

چکیده: علّامه میر حامد حسین رحمه الله در کتاب شریف و کم نظیر "عبقات الأنوار" در ذیل بحثی، نقل قولی از شعبی آورده است که دلالت دارد بعد از فاجعه کربلا، یاران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم يا منزوی شدند، یا به کوه و بیابان زدند، زیرا باورشان نمی‌شد این همه جنایات نسبت به خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم را امتی انجام دهد که خود را منتسب به دین جدّش می‌دانند.

علّامه میرحامد حسین رحمه الله در کتاب شریف و کم نظیر “عبقات الأنوار” در ذیل بحثی، نقل قولی از شعبی آورده است که دلالت دارد بعد از فاجعه کربلا، یاران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم يا منزوی شدند، یا به کوه و بیابان زدند، زیرا باورشان نمی‌شد این همه جنایات نسبت به خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم را امتی انجام دهد که خود را منتسب به دین جدّش می‌دانند.

شعبی کسی است که ذهبی – رجال‌شناس معروف اهل تسنن – او را با عنوان “الامام، علامة العصر” یاد کرده است.

«شهاب الدین دولت آبادی مشهور به ملک العلماء در کتاب هدایة السعداء نوشته: امام شعبی گفت: که از نقل مصطفی پنجاه سال برآمده، چند نفر پیر معمور مانده‌اند، و از آن تاریخ که در کربلا با حسین بن علی و دیگر فرزندانش، یزیدیان آن چنان حادثه کردند و زار زار کشتند، و آنانکه از اهل‌بیت زنده مانده بودند ایشان را طریق اسیران و بندیان در دمشق آوردند، یاران پیغمبر که زنده بودند، چون این واقعه شنیدند از آن تاریخ باز روی خود به هیچ مسلمانی ننمودند، و ترک جمعه و جماعت و اعیاد کردند، و بعضی درون خانه منزوی گشتند، و بعضی ترک خانه و زن و فرزندان کرده در کوههای دور دست رفتند، و در مصیبت اهل‌بیت مشغول شدند، و ترک مخالطه و سخن گفتن با مردان دادند.

من که شعبی‌ام از بعضی ایشان پرسیدم که شما جمعه و اعیاد و حجّ چرا ترک دادید، و انزوا به کلی اختیار کردید؟ ایشان گفتند: ما روی این چنین امّت که ظاهر کلمه گویند و نماز گزارند، و جگرگوشگان رسول را کُشتند، و بواسطۀ دنیا کفر و نفاق خود مستور دارند، نتوانم دید. از گاهِ آدم الی یومنا هذا آنچه از این امّت آمد از هیچ امّتی نیامده، اگر امّتان پیشین، انبیاء را کشتند اما بر دین ایشان مقرّ نماندند، اما کسی در جهان یاد ندارد، قومی که خود را مسلمان خوانند، به ظاهر کلمه و عمل بر شریعت کنند، ولی جگرگوشگان پیغمبر را زار زار بکُشند، و سرهایی که در کنار مصطفی بوده و پرورده شده آن را بریده و بر نیزه بسته، و دختران و اطفال ایشان را طریق بندیان بردند، اگر محمد رسول اللّه رحمة للعالمین نبودی، از این حادثه هیچ یکی از امّت زنده نماندی، و جمله مسخ و نسخ شدندی، و چنان قهر منزل شدی که هیچ جنبنده در ربع مسکون زنده نماندی.»

منبع:

عبقات الأنوار، ج ٣ ص ص ۲۲۷

 

 

 

واکاوی دلالت حدیث غدیر بر امامت امام علی علیه السلام از دیدگاه علامه میرحامدحسین در کتاب عبقات‌الأنوار

پایان نامه«امامت و افضلیّت حضرت امیرالمؤمنین در حدیث شریف نور با روش علامه میرحامد حسین»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تصویر عزاداری در حسینیه آصفی درلکهنو
اسلایدر

اثرات غم عزای کربلا و اسارت خاندان اهل‌بیت «علیهم السلام»

علّامه میر حامد حسین رحمه الله در کتاب شریف و کم نظیر “عبقات الأنوار” در ذیل بحثی، نقل قولی از شعبی آورده است که دلالت دارد بعد از فاجعه کربلا، یاران پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم يا منزوی شدند، یا به کوه و بیابان زدند، زیرا باورشان نمی‌شد این همه جنایات نسبت به خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم را امتی انجام دهد که خود را منتسب به دین جدّش می‌دانند.

پیش نشست های کنگره بزرگداشت میرحامد حسین
اخبار و اطلاعیه‌ها

همکاری ویژه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با دبیرخانه کنگره

جناب آقای محمدحسین مدرسی دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین (رحمه‌الله) طی گزارشی از همکاری‌های متعدد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با دبیر خانه کنگره خبر داد.

سیری در آثار علامه میرحامد حسین
اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین (7)

در یکی از صفحات ابتدائی نسخه مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به خط و مهر علّامه ذاکر حسین، پسر دوم علّامه میرحامد حسین، در جمادی الثانیة ۱۳۰۱ ق. چنین نوشته شده است:
«هذا کتاب لو یُباع بمثله دُرّاً ، لَکان البایع مغبوناً» ؛ این کتاب اگر در برابر مثل دُری فروخته شود باز هم فروشنده مغبون است.

اسلایدر

محبت امام‌حسین‌ عليه‌السلام، راه و وسیله سعادتمندان است

آنچه با مطالعه زندگی علامه میر‌حامد حسین لکهنوی رحمه‌الله از زندگانی ایشان منعکس می شود و ذهن و دل خواننده را مجذوب می‌کند، عشق علامه به اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه سیدالشهداء علیه‌السلام است.

نهایت درجه محبت این بزرگ‌مرد را می‌توان در شنیدن مصائب حضرت اباعبدالله الحسین دید.

پیمایش به بالا