بازدید رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی از دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین (رحمه الله)

به گزارش دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین (رحمه الله)، دکتر احد فرامرز قراملکی رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی و هیئت همراه، به منظور تعامل و همکاری‌های بیشتر با مسئولین دبیرخانه این کنگره دیدار کردند.

در این جلسه که در روز سه شنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد، پس از خیر مقدم به مهمانان، رئیس محترم کنگره، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سبحانی به تشریح سیاست‌ها و اهداف دبیرخانه کنگره پرداخت. وی گفت: از زمان شروع به فعالیت این دبیرخانه، ابتدا قرار بود تمرکز فعالیت‌ها بر آثار علامه میرحامدحسین و معرفی مدرسه لکهنو باشد ولی در ادامه با افزایش مشارکین این کنگره، دایره فعالیت‌ها تا جایی گسترش یافت که در حال حاضر این مراکز و موسسات همکار، به دنبال احیای میراث تشیع در شبه قاره هند هستند.

دکتر سبحانی با بیان اینکه مرحوم امام خمینی (ره)‌ و مقام معظم رهبری (مدظله) اهتمام ویژه‌ای بر احیای آثار علامه میرحامد حسین داشتند اظهار کرد: در این راستا ‌طی این سال‌ها اصلی‌ترین اقدام دبیرخانه، احیای میراث علمای مدرسه کلامی فقهی لکهنو بوده است.

رئیس کنگره اشاره کرد: امر احیای کتاب عبقات‌الأنوار ابتدا با حمایت‌های مقام معظم رهبری (مدظله) در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی آغاز شد ولکن باتوجه به طولانی شدن این پروژه و با جلساتی که با مسئولین پیشین این بنیاد برگزار کردیم، همکاری‌هایی انجام شد و گروه‌هایی در بنیاد امامت تشکیل شد و افرادی تحت تعلیم احیای نسخ قرار گرفتند که اکنون علاوه بر اتمام فرایند احیای کتاب عبقات‌الأنوار، احیای مابقی کتب خطی دیگر انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی در پایان سخنان خود بیان کرد: در زمان مدیریت جدید بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی امید داریم که همکاری‌های جدید و بهتری انجام شده و این مرکز در فعالیت‌های علمی دبیرخانه کنگره را یاری نماید.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی، دبیر کنگره به ارائه خلاصه‌ای از مجموعه اقدامات این دبیرخانه پرداخت و گفت تا اکنون ۸ پیش نشست در داخل و خارج از کشور برگزار شده است که از این تعداد، دو پیش نشست به همت و همکاری بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی بوده است.

وی در ادامه به فعالیت‌های پژوهشی در حوزه موضوعی علامه میرحامد حسین اشاره و بیان کرد: پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های پژوهشی مستقل متعددی در زمینه زندگی‌نامه،‌ نامه‌نگاری‌ها، رو‌ش‌شناسی علامه میرحامد حسین، منبع‌شناسی آثار علامه و … در دبیرخانه در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه متاسفانه پژوهشگران و نویسندگان با منابع مربوط به مدرسه لکهنو آشنایی لازم را ندارند، تمرکز فعالیت‌ها بر موضوع‌شناسی و ارائه منابع متعدد در زمینه علمای مدرسه لکهنو را یک ضرورت دانست که بر اساس اقداماتی انجام شده و تمام آثاری که ناظر به حضور اسلام و تشیع در هندوستان و همچنین ناظر به خاندان عبقات و اجتهاد و… بوده را شناسایی کرده که در سایت کنگره و کتاب شناخت‌نامه که به زودی منتشر می‌شود ارائه شده است و به دنبال آن در آینده نزدیک فراخوان مقالات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دبیر کنگره علامه میرحامد حسین در خاتمه سخنان خود گفت: یکی دیگر از اقداماتی که انجام شده است، جهت‌دهی پایان‌نامه‌های سطح ۳ و سطح ۴ مرکز تخصصی امام‌شناسی و مراکز تخصصی دیگر حوزوی در زمینه علامه میرحامد حسین است که تاکنون دو پایان‌نامه دکتری در این زمینه حمایت شده است.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین اسفندیاری (دبیر علمی کنگره) سخنان خود را با معرفی آثار احیا شده آغاز و اظهار کرد که تاکنون تعداد ۴۵ کتاب در این دبیرخانه در دستور احیا قرار داده شده است و این فرایند به همین منوال ادامه دارد تا بتوانیم بسیاری از آثار علمای مدرسه فقهی کلامی لکهنو را احیا کنیم.

وی با شاره به نمایشگاه برپا شده در جلسه از آثار احیا شده افزود: از مهم‌ترین آثار احیا شده، می‌توان از کتاب عماد‌الإسلام مرحوم مجددالشریعه آیت‌الله العظمی غفران مآب نام برد که از این کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین کتابهای کلامی تشیع یاد می‌کنند. همچنین اسفندیاری افزود: علاوه بر کتاب عبقات الانوار و عماد الاسلام کتاب‌های دیگری مانند اساس الاصول، منتهی‌الافکار و کتب علمای دیگر مدرسه لکهنو از آثار احیا شده این دبیرخانه است.

از دیگر حاضران این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری رئیس موسسه کتابشناسی شیعه و عضو شورای سیاست‌گذاری کنگره بود که وی نیز به معرفی آثار و نسخی که در موسسه کتاب‌شناسی شیعه احیا شده است، پرداخت. وی گفت تا کنون ۱۲ جلد در زمینه کتاب‌شناسی علمای مدرسه لکهنو توسط این موسسه چاپ شده است که می‌توان به اوراق‌الذهب، آئینه حق‌نما و برخی مجلدات نشریه کتابشناسی شیعه اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور، نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان که از دیگر حاضران این جلسه بود، ضمن ارائه توضیحاتی در زمینه وضعیت کشور هند و تاریخچه علمای هندوستان و شهر لکهنو، بر همکاری‌های جدید دبیرخانه کنگره و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی تأکید کرد و گفت اقدامات بسیار خوبی در مجموعه دبیرخانه کنگره طی این سال‌ها انجام شده است که بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی می‌تواند در تسریع انجام فعالیت‌های دبیرخانه نقش بسزایی را ایفا نماید.

در پایان این جلسه، دکتر احد فرامرز قراملکی رئیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی ضمن ابراز خشنودی از دیدار با مسئولین دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین بیان کرد: باتوجه به ظرفیت علمی که بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی دارد، این مجموعه آمادگی خود را جهت همکاری‌های جدید با دبیرخانه کنگره اعلام می‌کند.

دکتر قراملکی با بیان علاقه شخصی خود به کتاب عبقات‌الأنوار مرحوم علامه میرحامد حسین و همچنین بحث احیای نسخ خطی خاطر نشان کرد: تصحیح و احیای نسخ یکی از فعالیت‌های بسیار دشوار پژوهشی است که متاسفانه به این امر، بهای زیادی داده نمی‌شود و این امر در بین مراکز علمی مغفول مانده است.لکن خوشبختانه بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی اهتمام ویژه‌ای به امر احیای تراث و نسخ خطی شیعه دارد و در این زمینه از هیچ‌گونه همکاری دریغ نخواهد کرد.

دکتر قراملکی در ادامه گفت: در زمینه احیای میراث مدارس کلامی فقهی هندوستان، بایستی دیدگاه خود را تغییر دهیم و به این نکته توجه نماییم که احیای مدارس کلامی فقهی هندوستان، در واقع احیای بخشی از تمدن شیعه است که در گام دوم فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله)، عنصر تمدن‌سازی اهمیت دارد ولذا ما بایستی تمرکز خاصی در این زمینه داشته باشیم.

وی همچنین یاداور شد باتوجه به عنایت تولیت محترم آستان قدس رضوی، همکاری با دبیرخانه کنگره نسبت به قبل تسهیل خواهد شد و مجموعه بنیاد پژوهش‌ها با تمام توان خود، در این زمینه وارد میدان می‌شود.

دکتر قراملکی در پایان ضمن دعوت از مسئولین کنگره جهت حضور در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برای برگزاری جلسات بیشتر، بر همکاری‌های متعدد فی ما بین این دو مجموعه تأکید کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسلایدر

بزرگان، مشتاق مؤلَّفات علامه…

در نامه‌ای برجامانده از محدث نوری(ره) به علامه میرحامد حسین آمده‌است که افراد بسیاری مشتاق تألیفات علامه میرحامد حسین بودند که خود این امر نشان از جایگاه علمی و اشتهار تألیفات ایشان در آن زمان دارد.

اخبار و اطلاعیه‌ها

پیش نشست کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد

به گزارش دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه‌الله، در راستای برگزاری پیش نشست‌های کنگره در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، پیش‌نشست «جایگاه فقاهت و اجتهاد در اندیشه کلامی علامه میرحامدحسین» در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد.

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین(3)

اثر دیگری که از علامه میرحامد حسین به یادگار مانده کتاب گرانقدری به نام «شوارق النصوص في تكذيب فضائل اللصوص» است. این کتاب به زبان عربی و در دوجلد منتشر شده است.

اخبار و اطلاعیه‌ها

همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار

نشست مشترک مدیر محترم موسسه مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم میلانی با اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه الله در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد .

اخبار و اطلاعیه‌ها

مسئولین دبیرخانۀ کنگرۀ بین المللی علّامه میرحامد حسین رحمه الله با آیت‌الله سیّد مهدی نبوی دیدار کردند

آیت‌الله نبوی به اهمیت و جایگاه کنگره اشاره کرد و افزود: تاکنون در حق علامه میرحامد حسین جفا شده بود و با برگزاری این کنگره می‌توان گفت حقّ بزرگی که علّامه بر ما دارند، تا حدود زیادی ادا شده است.

پیمایش به بالا