عبدالحی حسنی از میرحامد حسین می‌گوید

چکیده: شیخ فاضل، علامه حامدحسین، یکى از علماى فاضل مشهور در سرزمین هند است؛ ادبیات را نزد مولوى برکت على سنى و مفتى محمد عباس لکهنوى درس آموخت، علوم عقلى را نزد سیدمرتضى... و کتاب‏‌هاى علوم شرعى را پیش محمد بن دلدار على(سلطان العلما) و سیدحسین(سیدالعلما) فرا گرفت و از این عالِم اَخیر، بیشتر بهره برد.

عبدالحى حسنى ابن فخرالدین، از علماى سنى صوفى مسلک است. نسب علامه عبدالحى به امام حسن علیه‌السلام می‌‏رسد.

در سلسله اجدادش قطب‏‌الدین محمد است که در فتنه مغول از بغداد به «غزنه» سپس به هند آمد و در راه خدا جهاد کرد و در زمان بهرام شاه، عهده‌‏دار مشیخة الإسلام در دهلى شد، از نسل وى رجال اهل علم و معرفت، درخشیدند.

وى در سال ۱۲۸۶ هجرى به دنیا آمد. جده‏‌اش بانویی صالحه و پاک طینت بود و از کسانى به شمار مى‌‏آمد که با امام احمد بن عرفان بیعت کردند و عبدالحى را دوست داشت، پدرش سیدفخرالدین، فاضلى عارف بود، و عموها و دایى‌‏هایش مرجع خلایق بودند.

عبدالحى، کتاب‏هاى درسى(صرف، نحو، فقه، اصول، تفسیر و معقولات) را نزد مشهورترین علماى لکهنو مانند شیخ محمد نُعَیم فرنگى، شیخ فضل اللّه‏ و… آموخت، سپس به بهوپال که پایگاه علما و طلاب بود رفت و دیگر دروس مانند: ریاضى، طب، حدیث و… را فراگرفت و سپس به دهلى و چند شهر دیگر هجرت کرد و با علما و مشایخ ارتباط گرفت و پس از آن به خدمت مولانا فضل الرحمان گنج مرادآبادى حضور پیدا کرد و با او بیعت کرد.

وى، در اصلاح کار مسلمانان، اهل تلاش و حریص بود و آنان را اندرز مى‌‏داد و توصیه می‌کرد و از پراکندگى، عقب‌ماندگی و از دست رفتن شوکت و شخصیت آنها رنج مى‌‏برد…

زمانى که اعضاى جمعیت، «دار العلوم» را تأسیس کردند، مدتى اداره آن را برعهده گرفت. مدیر شئون و مسئولیت «ندوة العلما» را در سال ۱۳۳۳ به او سپردند و تا آخر عمر بر این کار، با اخلاص و اجتهاد ادامه داد و پایدار ماند. ایشان در سال ۱۳۴۱ هجرى درگذشت.

از عبدالحی حدود ۱۴ عنوان کتاب از جمله: نزهة الخواطر؛ معارف العوارف في أنواع العلوم والمعارف؛ گل رعنا؛ تلخیص الأخبار؛ کتاب الغناء و… به یادگار مانده است.

عبدالحى، درباره میرحامدحسین رحمه‌الله مى‌‏نویسد:

شیخ فاضل، علامه حامدحسین، یکى از علماى فاضل مشهور در سرزمین هند است؛ ادبیات را نزد مولوى برکت على سنى و مفتى محمد عباس لکهنوى درس آموخت، علوم عقلى را نزد سیدمرتضى… و کتاب‏‌هاى علوم شرعى را پیش محمد بن دلدار على(سلطان العلما) و سیدحسین(سیدالعلما) فرا گرفت و از این عالِم اَخیر، بیشتر بهره برد.

و بعد از تحصیل به مترتب ساختن آثار پدرش و تصحیح و مقابله آنها پرداخت و تألیف «استقصاء الإفحام» را در رد «منتهى الکلام» اثر حیدر على فیض آبادى آغازید، و «شوارق النصوص» را به سامان رساند، در سال ۱۲۸۲ براى زیارت و حج به حجاز رفت و از کتاب‏‌هاى نادر حَرَمین(مکه و مدینه) اقتباس کرد و به هند بازگشت و به مطالعه و تألیف و جمع‌‏آورى کتاب‏‌هاى نادر پرداخت که بسیارى از آنها به خط مؤلفان آنها بود، اموال هنگفتى را براى این کار هزینه کرد تا اینکه نزدش ده‏ هزار از کتاب‌‏ها که از مصر، شام و بلاد دور به دست آورد، گرد آمد.

وی در علم کلام و جدل، مهارت داشت، بسیار پر مطالعه و داراى اطلاعات فراوانى بود، روان قلم و سریع التألیف به شمار مى‌‏آمد، جانش را فداى کتابت و تألیف کرد تا آنجا که به اَمراض فراوانى گرفتار آمد و ناتوان شد. بیشتر اشتغال او به رد بر اهل‌سنت و مؤلفاتِ عالمان اِمامان آنها، سپرى گشت….

 

میرحامد حسین کیست؟

 

علامه میر حامد حسین در کتاب نزهة الخواطر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسلایدر

بزرگان، مشتاق مؤلَّفات علامه…

در نامه‌ای برجامانده از محدث نوری(ره) به علامه میرحامد حسین آمده‌است که افراد بسیاری مشتاق تألیفات علامه میرحامد حسین بودند که خود این امر نشان از جایگاه علمی و اشتهار تألیفات ایشان در آن زمان دارد.

اخبار و اطلاعیه‌ها

پیش نشست کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد

به گزارش دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه‌الله، در راستای برگزاری پیش نشست‌های کنگره در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، پیش‌نشست «جایگاه فقاهت و اجتهاد در اندیشه کلامی علامه میرحامدحسین» در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد.

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین(3)

اثر دیگری که از علامه میرحامد حسین به یادگار مانده کتاب گرانقدری به نام «شوارق النصوص في تكذيب فضائل اللصوص» است. این کتاب به زبان عربی و در دوجلد منتشر شده است.

اخبار و اطلاعیه‌ها

همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار

نشست مشترک مدیر محترم موسسه مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم میلانی با اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه الله در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد .

اخبار و اطلاعیه‌ها

مسئولین دبیرخانۀ کنگرۀ بین المللی علّامه میرحامد حسین رحمه الله با آیت‌الله سیّد مهدی نبوی دیدار کردند

آیت‌الله نبوی به اهمیت و جایگاه کنگره اشاره کرد و افزود: تاکنون در حق علامه میرحامد حسین جفا شده بود و با برگزاری این کنگره می‌توان گفت حقّ بزرگی که علّامه بر ما دارند، تا حدود زیادی ادا شده است.

پیمایش به بالا