زیاده از بحارالأنوار

چکیده: علامه میرحامد حسین لکهنوی در موارد مختلفی از یادداشت‌ها، مکاتبات و آثار علمی خود، از مرحوم علامه مجلسی رحمةالله‌علیه (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق.) یاد می‌کنند.

 

به مناسبت ۲۷ رمضان المبارک، سالروز درگذشت علامه مجلسی علیه الرحمة

علامه میرحامد حسین لکهنوی در موارد مختلفی از یادداشت‌ها، مکاتبات و آثار علمی خود، از مرحوم علامه مجلسی رحمةالله‌علیه (۱۰۳۷ – ۱۱۱۰ق.) یاد می‌کنند. در دو دست‌نوشته از صاحب عبقات‌الانوار، وقتی به معرفی موسوعه سترگ امامتی خود و انبوهی آن پرداخته‌اند، به بحارالأنوار اشاره کرده و نقشه‌ی تدوینِ عبقات‌الانوار را پر حجم تر از آن می‌دانند.

دست‌نوشته اول:

و عبقات‌الأنوار در جواب باب امامت تحفه عزیزیّه می‌باشد و این کتابی است نهایت مبسوط و غایت جلیل المرتبة در ۲۵ مجلّد، مثل بحار خواهد شد. و در این کتاب، اثبات جمله‌ی احادیث دالّه [بر] امامت مرتضوی نموده شد، و منتخبات کتب مخالفین جناب مصنّف از کتابخانه حرم محترم مکّه معظّمه و مدینه زادهما الله شرفاً وتعظیماً، به ذات خاصّ خود دست از جان شسته نموده داخل فرمودند. کتابی است که اگر یک جلد هم از آن مشهود گردد دلهای مخالفین کباب خواهد شد، و اگر جمیع اهل علم و فضل ایشان جمع شوند بر تحریر جواب یک مطلبی هم از آن قادر نخواهد بود إن شاء الله. و امید از عنایات باری تعالی و امداد جناب امیرالمومنین [علیه السلام] همین است که مخالفینِ منصفین، بعد [از] ملاحظه این کتاب، دست از تسنّن بردارند و به زمره‌ی اهل حقّ داخل شوند، چنانچه به ملاحظه‌ی استقصاء [الإفحام] بعض مردمان شیعه شدند.

دست‌نوشته دوم:

و کتاب عبقات‌الأنوار في إمامة الأئمة الأطهار که منتخبات و موادّ آن به عنایت ربّ الأرباب و توفیق مسبّب الأسباب و تسدید مسهّل صعاب و تأیید ارواح قادسه حضرات اطهار اطیاب صلوات الله وسلامه علیهم قریب به ۳۰۰ جلد خورد رسیده که هر یکی از آن غالبا قریب بیست جزو متوسّط یا زیاده، بعد [از] تبییض خواهد شد، و بعد [از] تکمیل و تبییض إن شاء الله غالبا مجلّدات کبار، زیاده از مجلّدات کتاب مستطاب بحارالأنوار تِیار (: آماده، مهیّا) خواهد شد… جناب السید محمد صاحب دامت معالیهم وبورکت أیّامهم در این ایّام وارد این بلد شدند و مجلّدات ثلاث مئة کتاب عبقات را دیدند و کمال متلهّف(افسوس خوردن) و متأسّف بر عدم شهرت و ترویج آن گردیدند.

منبع: گزیده‌ای از مکاتبات خاندان عبقات

 

شوق علامه میرحامد حسین برای یادگیری علوم و کتب مختلف

خاندان فضیلت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار و اطلاعیه‌ها

مسئولین دبیرخانۀ کنگرۀ بین المللی علّامه میرحامد حسین رحمه الله با آیت‌الله سیّد مهدی نبوی دیدار کردند

آیت‌الله نبوی به اهمیت و جایگاه کنگره اشاره کرد و افزود: تاکنون در حق علامه میرحامد حسین جفا شده بود و با برگزاری این کنگره می‌توان گفت حقّ بزرگی که علّامه بر ما دارند، تا حدود زیادی ادا شده است.

اسلایدر

زیاده از بحارالأنوار

علامه میرحامد حسین لکهنوی در موارد مختلفی از یادداشت‌ها، مکاتبات و آثار علمی خود، از مرحوم علامه مجلسی رحمةالله‌علیه (۱۰۳۷ – ۱۱۱۰ق.) یاد می‌کنند.

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین(۲)

مشهورترین اثر بر جای مانده از علامه، “عَبَقاتُ الاَنوار فی اِمامَة الاَئمةِ الاَطهار” است که در رد باب امامت کتاب “تحفه اثنی عشریه” عبدالعزیز دهلوی نگاشته شد.

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین(1)

علامه میرحامد حسین در طول عمر با برکت خود آثار گوناگونی به جای گذاشت که عمده تألیفات وی درموضوعات متنوع، در دفاع از مذهب شیعه و پاسخ به ردیه‌هایی که بر ضد شیعه نگاشته شده بود اختصاص یافت.

اخبار و اطلاعیه‌ها

نشست علمی با موضوع «کلام در مدرسه لکهنو، ریشه‌ها و اندیشه‌ها» برگزار شد

به همت دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با همکاری پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست «کلام در مدرسه لکنهو، ریشه‌ها و اندیشه‌ها» برگزار شد.

پیمایش به بالا