مسئولین دبیرخانۀ کنگرۀ بین المللی علّامه میرحامد حسین رحمه الله با آیت‌الله سیّد مهدی نبوی دیدار کردند

چکیده: آیت‌الله نبوی به اهمیت و جایگاه کنگره اشاره کرد و افزود: تاکنون در حق علامه میرحامد حسین جفا شده بود و با برگزاری این کنگره می‌توان گفت حقّ بزرگی که علّامه بر ما دارند، تا حدود زیادی ادا شده است.

 

آیت‌الله سیدمهدی نبوی اشرفی بهشهری، اصولی محقق و ادیب مدقق، سال‌های متمادی در نجف اشرف به تلمذ نزد بزرگان و عالمان اشتغال داشته و به‌ویژه از محضر بزرگانی چون آیت‌الله سیدمحسن نبوی اشرفی بهشهری، پدر بزرگوارشان، آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی و آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر صدر رحمهم الله بهره برده است.

ترجمۀ اخیر از الغدیر علامه امینی، مرهون دقت نظر و حدت بصر این ادیب ریزبین و باریک‌اندیش است که به حق اَبرع اهل زمانه به لطائف نحو و غوامضش، و اعلم ایشان به مضايق عربیت و حقایقش است.

در ابتدای این دیدار که در منزل استاد نبوی برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کاظمی، دبیر کنگره، گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانۀ کنگره ارائه کرد و در تکمیل این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سبحانی، رئیس کنگره ضمن اشاره به سابقۀ فعالیت‌های علمی دبیرخانه، از همکاری علمی استاد نبوی با کنگره تشکر کرد.

در ادامۀ دیدار، آیت‌الله نبوی به اهمیت و جایگاه کنگره اشاره کرد و افزود: تاکنون در حق علامه میرحامد حسین جفا شده بود و با برگزاری این کنگره می‌توان گفت حقّ بزرگی که علّامه بر ما دارند، تا حدود زیادی ادا شده است.
استاد نبوی دربارۀ شخصیت علمی و جایگاه نظری علّامه میرحامد حسین افزود: نگارش کتابی چون «عبقات الأنوار» در دیار هند که نسبت به حوزه هایی مثل حوزۀ نجف اشرف، بالتبع منابع کمتری در دسترس است، کار فوق العاده‌ای است و جز توفیق الاهی نیست. نگارش «عبقات» با این حجم و ارجاع به این همه منبع و آن هم توسط یک نفر، در حدّ اعجاز است.


استاد نبوی که به حقّ از متضلّعین در ادبیّات عرب هستند، با توجه به عبارات فخیم و نثر قویم «عبقات» گفتند: با آن که عبارت های مسجّع و لغات غریب فراوانی در «عبقات» وجود دارد، ولی من تا به حال غلط بیّنی در قلم و کلام علّامه مشاهده نکرده‌ام؛ امتیاز فوق‌العاده‌ای که در کمتر کتابی به سان «عبقات» که از سوی نویسنده‌ای غیر عرب نگاشته شده، می‌توان دید.

در پایان این جلسه، مسئولین کنگره ضمن آرزوی سلامتی برای آیت‌الله نبوی، ادامه همکاری‌های علمی ایشان با دبیرخانه را تقاضا کردند.

 

شخصیت شناسی علامه سید محمد قلی (والد صاحب عبقات)

دیدار اعضای شورای راهبری کنگره علامه میرحامد حسین با رئیس دانشگاه ادیان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار و اطلاعیه‌ها

مسئولین دبیرخانۀ کنگرۀ بین المللی علّامه میرحامد حسین رحمه الله با آیت‌الله سیّد مهدی نبوی دیدار کردند

آیت‌الله نبوی به اهمیت و جایگاه کنگره اشاره کرد و افزود: تاکنون در حق علامه میرحامد حسین جفا شده بود و با برگزاری این کنگره می‌توان گفت حقّ بزرگی که علّامه بر ما دارند، تا حدود زیادی ادا شده است.

اسلایدر

زیاده از بحارالأنوار

علامه میرحامد حسین لکهنوی در موارد مختلفی از یادداشت‌ها، مکاتبات و آثار علمی خود، از مرحوم علامه مجلسی رحمةالله‌علیه (۱۰۳۷ – ۱۱۱۰ق.) یاد می‌کنند.

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین(۲)

مشهورترین اثر بر جای مانده از علامه، “عَبَقاتُ الاَنوار فی اِمامَة الاَئمةِ الاَطهار” است که در رد باب امامت کتاب “تحفه اثنی عشریه” عبدالعزیز دهلوی نگاشته شد.

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین(1)

علامه میرحامد حسین در طول عمر با برکت خود آثار گوناگونی به جای گذاشت که عمده تألیفات وی درموضوعات متنوع، در دفاع از مذهب شیعه و پاسخ به ردیه‌هایی که بر ضد شیعه نگاشته شده بود اختصاص یافت.

اخبار و اطلاعیه‌ها

نشست علمی با موضوع «کلام در مدرسه لکهنو، ریشه‌ها و اندیشه‌ها» برگزار شد

به همت دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی با همکاری پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نشست «کلام در مدرسه لکنهو، ریشه‌ها و اندیشه‌ها» برگزار شد.

پیمایش به بالا