سیری در كتاب‌خانه های هند و پاكستان

چکیده: مرحوم میر حامد‌حسین نیشابوری برای تالیف کتاب عبقات‌الأنوار، مسافرت‌های دور و درازی را در آن زمان پیمود، تا مصادر و مآخذ معتبری برای تألیف کتاب خود به دست آورد و نسخ مورد احتیاج را پس از مدتی فراهم آورد و در حقیقت پایه اولی این کتاب‌خانه را آن مرد عالی‌قدر گذاشت و پس از وی فرزندانش مخصوصاً مرحوم ناصر‌الملّه کتاب‌خانه را توسعه دادند.

کتاب‌خانۀ ناصریه

کتاب‌خانۀ مزبور یکی از مهمترین و معتبر ترین کتاب‌خانه‌های هندوستان به شمار است، مؤسس آن مرحوم ناصرالمله فرزند علامه بزرگوار میر حامد‌حسین نیشابوری مؤلّف بزرگ کتاب عبقات‌الأنوار بوده، مرحوم میر حامد‌حسین یکی از محققین عالی‌قدر و مؤلّفین درجه اول عالم تشیع در شبه قارۀ هندوستان بودند و در قرون اخیره کمتر محققی نظیر آن مرحوم دیده شده است.

مرحوم میر حامد‌حسین نیشابوری برای تالیف کتاب عبقات‌الأنوار، مسافرت‌های دور و درازی را در آن زمان پیمود، تا مصادر و مآخذ معتبری برای تألیف کتاب خود به دست آورد و نسخ مورد احتیاج را پس از مدتی فراهم آورد و در حقیقت پایه اولی این کتاب‌خانه را آن مرد عالی‌قدر گذاشت و پس از وی فرزندانش مخصوصاً مرحوم ناصر‌الملّه کتاب‌خانه را توسعه دادند.

ما توسط مولانا سید محمد‌سعید از احفاد مرحوم میر حامد‌حسین که تولیت کتاب‌خانه را در اختیار داشت و امور آن را اداره می کرد از کتاب‌خانه دیدن کردیم، علامه سید محمدسعید عبقاتی خود از علماء محترم شیعیان لکهنو به شمار بودند، و در آن جا مورد تکریم و احترام همگان قرار داشتند، مشارالیه در حفظ و نگه‌داری این کتاب‌خانه که میراث پدران و نیاکان شریف و بزرگوار وی می باشد بسیار می‌کوشیدند و سعی بلیغ داشت کتاب‌خانه را توسعه دهد و ساختمان جدیدی را که از هر جهت مناسب وضع کتاب‌خانه باشد بسازد و این کار را شروع کرده بودند.

در کتاب‌خانۀ ناصریه در مراقبت و نگه‌داری نسخه‌ها بسیار توجه داشتند، و در میان اوراق كلیه نسخ خطی گرد مخصوص ریخته بودند تا موریانه آن را ضایع نکند، و برای کتاب‌ها یک فهرست دست‌نویس نوشته بود موضوع کتاب‌ها به خوبی روشن بود و برای مراجعه کننده مشکلات ایجاد نمی‌شد.

ما در سفر لکهنو مکرر خدمت علامه سید محمد‌سعید می‌رسیدیم و از محضر پر فیض آن سید بزرگوار بهره مند می‌شدیم، در یکی از شب‌ها مهمانی مفصلی ترتیب دادند و گروهی از رجال علم و ادب و محترمین را دعوت فرمودند و ما در آنجا با بسیاری از دانشمندان و بزرگان لکهنو آشنا شدیم، معظم له تألیفات مفیدی هم داشتند، و امیدواریم آثار علمی این عالم محترم و عزیز هر چه زودتر چاپ شود تا همگان از آن استفاده برند.

متأسفانه در شهریور ماه سال ۱۳۴۶خبر رسید که علامه بزرگوار سید محمد‌سعید در گذشته‌اند و جنازه ایشان را به نجف اشرف حمل و در آنجا به خاک سپرده اند، فوت وی همه دوستان را متأثر کرد، مرحوم سید سعید عمر زیادی نداشت و اظهار کسالت هم نمی‌کرد و مرگ او بسیار غیر منتظره و بهت انگیز بوده با درگذشت مرحوم سید محمدسعید جامعه تشیع هندوستان یکی از بهترین علماء و محققین خود را از دست داد.

ما اولاً این مصیبت بزرگ را به فرزند عزیزش مولانا سید ناصر‌علی که اینک در جای پدر نشسته و کارهای وی را انجام می‌دهد تسلیت عرض می‌کنیم، و سپس به خاندان و منسوبین آن مرحوم مخصوصا جناب امیر حیدر علی‌خان مهاراج کمار و تمام علماء و دانشمندان و محافل شیعیان هندوستان درگذشت آن مرحوم را تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال خواستاریم وی را با اجداد طاهرینش محشور گرداند و به بازماندگان مخصوصاً فرزند ارجمندش اجر و صبر عطا فرمایند.

نگارنده هنگام اقامت در لکهنو اکثر اوقات خود را در این کتاب‌خانه گذرانیدم و در نسخ خطی آن تحقیق و بررسی نمودم، و اینک چند نسخه را که با این فهرست مناسبت دارد به نظر اهل علم و ادب می رسانیم و از مدیران و کارمندان کتاب‌خانه مخصوصاً فرزند مرحوم سید محمد‌سعید مولانا سید ناصر‌علی که در همه مورد به ما محبت فرمودند سپاس‌گزاریم.

[1]. س‍ی‍ری‌ در ک‍ت‍اب‍خ‍ان‍ه‌ه‍ای‌ هند و پ‍اک‍س‍ت‍ان‌، ع‍زی‍زال‍ل‍ه‌ ع‍طاردی، ‌ت‍ه‍ران‌: ان‍ج‍م‍ن‌ م‍خ‍طوطات‌ ای‍ران‌ و ع‍طارد‏‫، چاپ اول، ۱۳۷۶، ص 249- 251، «کتابخانه ناصریه».

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسلایدر

بزرگان، مشتاق مؤلَّفات علامه…

در نامه‌ای برجامانده از محدث نوری(ره) به علامه میرحامد حسین آمده‌است که افراد بسیاری مشتاق تألیفات علامه میرحامد حسین بودند که خود این امر نشان از جایگاه علمی و اشتهار تألیفات ایشان در آن زمان دارد.

اخبار و اطلاعیه‌ها

پیش نشست کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد

به گزارش دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه‌الله، در راستای برگزاری پیش نشست‌های کنگره در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، پیش‌نشست «جایگاه فقاهت و اجتهاد در اندیشه کلامی علامه میرحامدحسین» در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد.

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین(3)

اثر دیگری که از علامه میرحامد حسین به یادگار مانده کتاب گرانقدری به نام «شوارق النصوص في تكذيب فضائل اللصوص» است. این کتاب به زبان عربی و در دوجلد منتشر شده است.

اخبار و اطلاعیه‌ها

همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار

نشست مشترک مدیر محترم موسسه مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم میلانی با اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه الله در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد .

اخبار و اطلاعیه‌ها

مسئولین دبیرخانۀ کنگرۀ بین المللی علّامه میرحامد حسین رحمه الله با آیت‌الله سیّد مهدی نبوی دیدار کردند

آیت‌الله نبوی به اهمیت و جایگاه کنگره اشاره کرد و افزود: تاکنون در حق علامه میرحامد حسین جفا شده بود و با برگزاری این کنگره می‌توان گفت حقّ بزرگی که علّامه بر ما دارند، تا حدود زیادی ادا شده است.

پیمایش به بالا