سر اهل تشکیک را درهم کوبید

چکیده: در کتاب «عبقات‌الأنوار في إمامة الأئمّة الأطهار» (تا روز و شب باقى است، صلوات و سلام خدا بر آنان باد) نگریستم، آن را کتاب متین ومُتقنى یافتم، حاوى تحقیقات ظریف و زیباى اثرگذارى است و جامع تدقیقات دل‌‏انگیزى می‌باشد.

آيت‌اللّه‏ سیدمحمدحسین شهرستانى(ره) متولد ۱۲۵۵ هجرى است و شجره‌‏نامه وى به امام سجاد(ع) می‌رسد. آل شهرستانى از خاندان جلیل علمى قدیم در کربلاست، و میان مردم مکانتِ بلندى دارند.

ریاست در تدریس و مرجعیت در تقلید و زعامت

میرزا محمدحسین، در درس پدرش و نیز در دروس فقیه بزرگ، ملاحسین فاضل اردکانى شرکت جست و در فقه و اصول، به درجات بالایى دست یافت و فنون بسیارى(مانند: ریاضیات، هیئت و نجوم، تاریخ، تفسیر، حدیث، کلام…) می‌دانست و از پدرش و از استادش ـ فاضل اردکانى ـ اجازه اجتهاد دریافت و پس از درگذشت فاضل اردکانى، ریاست در تدریس و مرجعیت در تقلید و زعامت بدو رسید و ده‏ها کتاب عربى و فارسى(مانند: آیات بینات، أصل الأصول، تحقیق الأدلّة و…) نگاشت و در سوم شوال سال ۱۳۱۵ هجرى، دیده از جهان فروبست و در کربلا، در ایوان پشت پنجره شهدا دفن شد.

وى، در تقریظى، پس از حمد و سپاس خداى متعال و صلوات بر پیامبر(ص) و آل آن حضرت، به ویژه وصى و معدن اسرار او که پیامبر(ص) او را به انبیا مانند دانست و سبب افتخار انبیا شد، می‌نگارد:

در کتاب «عبقات‌الأنوار في إمامة الأئمّة الأطهار» (تا روز و شب باقى است، صلوات و سلام خدا بر آنان باد) نگریستم، آن را کتاب متین ومُتقنى یافتم، حاوى تحقیقات ظریف و زیباى اثرگذارى است و جامع تدقیقات دل‌‏انگیزى می‌باشد.
چقدر گردن باطل، بدان شکست و رگِ ضلالت، بدان قطع گردید. با آن اباطیل باطل‏گرایان را از میان برد و حجت‏ها و برهان را براى حق مُبین روشن ساخت و بینى معاندان را به خاک مالاند.

 

سر اهل تشکیک را درهم کوبید

آفرین بر این دانشمند، چقدر فاضل است! چقدر عالم کاملى است! چقدر چیره‏ دست و فهمیده است! چقدر دقیق و محکم‏‌کار است!
با گرزهاى آهنین، سر اهل تشکیک را درهم کوبید و دل‏هاى آنها را به شراب صدید ذوب کرد؛ براى آنها رکن و پایه‏‌اى نگذاشت مگر اینکه ویران ساخت، درى واننهاد مگر اینکه آن را بست، رگ و ریشه‌‏اى نگذاشت مگر اینکه از بیخ کند، شاخى واننهاد مگر اینکه آن را بر زمین کوفت، مذهبى نگذاشت مگر اینکه درهم شکست، رئیسى نگذاشت مگر اینکه پرتش کرد و بیرون انداخت، نیرنگى نگذاشت مگر اینکه واژگون کرد، نقضى نگذاشت مگر اینکه آن را میخ‏کوب ساخت.
خدا از سوى دین و اهلش بهترین پاداش صالحان را به او دهد و براى هر حرف آن، خانه‌‏اى در بهشت ارزانی‌اش دارد(چنان که بر لسان صادقان: آن را وعده داد) و او را با مجاهدان در زمان اجداد پاکش محشور سازد.
از مؤلف(خدا بقایش را مستدام بدارد) امید داریم که با فرستادن دیگر مجلدات این کتاب مبارک و نشر آن در این سرزمین‏ها، به اهل این نواحى منت نهد.

ارتجالاً (بى‏اندیشه قبلى) سرودم:

عَبقاتٌ فاحَت مِنَ الهِند طیباً
عَطَسَتْ منه مَعْطِسُ الحَرَمین
فَأشار الحسینُ بالحَمْد منه
وَدَعَا شاکراً لحامدحسین

ـ بوهاى خوشى از هند وزید، بینى حرمین از آن به عطسه افتاد.
ـ حسین شهرستانى به ستایش از او پرداخت و براى حامدحسین دعا کرد و سپاس گفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسلایدر

بزرگان، مشتاق مؤلَّفات علامه…

در نامه‌ای برجامانده از محدث نوری(ره) به علامه میرحامد حسین آمده‌است که افراد بسیاری مشتاق تألیفات علامه میرحامد حسین بودند که خود این امر نشان از جایگاه علمی و اشتهار تألیفات ایشان در آن زمان دارد.

اخبار و اطلاعیه‌ها

پیش نشست کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد

به گزارش دبیرخانه کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه‌الله، در راستای برگزاری پیش نشست‌های کنگره در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، پیش‌نشست «جایگاه فقاهت و اجتهاد در اندیشه کلامی علامه میرحامدحسین» در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد.

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین(3)

اثر دیگری که از علامه میرحامد حسین به یادگار مانده کتاب گرانقدری به نام «شوارق النصوص في تكذيب فضائل اللصوص» است. این کتاب به زبان عربی و در دوجلد منتشر شده است.

اخبار و اطلاعیه‌ها

همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار

نشست مشترک مدیر محترم موسسه مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم میلانی با اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه الله در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد .

اخبار و اطلاعیه‌ها

مسئولین دبیرخانۀ کنگرۀ بین المللی علّامه میرحامد حسین رحمه الله با آیت‌الله سیّد مهدی نبوی دیدار کردند

آیت‌الله نبوی به اهمیت و جایگاه کنگره اشاره کرد و افزود: تاکنون در حق علامه میرحامد حسین جفا شده بود و با برگزاری این کنگره می‌توان گفت حقّ بزرگی که علّامه بر ما دارند، تا حدود زیادی ادا شده است.

پیمایش به بالا