پایان نامه«بررسی علم امام از منظر سید مرتضی و علامه میرحامدحسین»

چکیده: ما در این تحقیق که روش توصیفی و تحلیلی را دارد به این نتیجه رسیدیم که این دو متکلم گرانقدر در قلمرو تبین کلامی و دفاع از مبانی شیعه مشترک و بسیار موفق عمل کرده اند؛ و سید مرتضی با رویکرد عقلی به مساله امامت و ویژگی های امام، در آثار خود بیشتر به تبیین عقلی و مقابله با مخالفان و به ویژه قاضی عبدالجبار معتزلی اهتمام داشته است لذا به وجوب عقلی اعلمیت امام و علم او به وجوه سیاست قائل است

عنوان:

بررسی علم امام از منظر سید مرتضی و علامه میرحامدحسین

سطح:
سطح 3

مرکز آموزشی:
حوزه علمیه قم

استاد راهنما:

حجت الاسلام عبد الرحیم لطیفی

استاد مشاور:

حجت الاسلام محمد رضا مصطفی پور

مولف:

سید محمد مهدی تقوی دامغانی

کلید واژه:

امام، علم، علم غیب، علم امام، سید مرتضی، میرحامد حسین

چکیده:

یکی از موضوعات اساسی اعتقاد به امام و امامت مسئله علم امام و قلمرو و منابع و ادله آن است که در طول تاریخ تفکر کلامی مورد توجه متکلمان بوده و در اطراف آن مباحثی ارائه داده اند. دو تن از شخصیت های کلامی شیعه یکی علم الهدی سید مرتضی که متعلق به قرن پنجم هجری و به عنوان نماینده مکتب متکلمان و محققان امامی مدرسه بغداد و چهره ای که در مقابل مکتب عقل محور اعتزال جبهه گیری می کند و دیگری علامه میرحامدحسین نیشابوری که متعلق به قرن سیزدهم و نماینده مکتب متکلمان و محققان امامی مدرسه لکهنو که در مقابل مکتب نص محور اهل سنّت جبهه گیری کرده است و دغدغه امامت و مباحث مربوط به آن را داشته اند و در این رابطه آثاری از خود برجای گذشته اند. این پژوهش در صدد آن است که با طرح این سوال که علم امام از منظر سید مرتضی و میر حامد حسین نیشابوری چیست ؟ به پاسخ به آن با مراجعه به اثار آن دو بزرگوار بپردازیم.

ما در این تحقیق که روش توصیفی و تحلیلی را دارد به این نتیجه رسیدیم که این دو متکلم گرانقدر در قلمرو تبین کلامی و دفاع از مبانی شیعه مشترک و بسیار موفق عمل کرده اند؛ و سید مرتضی با رویکرد عقلی به مساله امامت و ویژگی های امام، در آثار خود بیشتر به تبیین عقلی و مقابله با مخالفان و به ویژه قاضی عبدالجبار معتزلی اهتمام داشته است لذا به وجوب عقلی اعلمیت امام و علم او به وجوه سیاست قائل است و وی علم امام به مغیبات و اخبار گذشته و آینده را بطور کلی نفی نمی کند بلکه می پذیرد به ادله روائی ائمه اطهار تا حدی از این علوم بهره مند بوده اند و در عین حال وی بر نفی احاطه علم امام بر همه معلومات خدا و استقلال امام در علم، اهتمام ویژه ای دارد و علم استقلالی برای امام را منافی توحید می داند.

و همچنین علامه میرحامدحسین علمِ امام را با استناد به احادیث روایت شده در کتب معتبر اهل سنت همچون » حدیث منزلت ، حدیث ثقلین ، حدیث مدینه العلم ، حدیث دارالحکمه ، حدیث اقضاکم علی ، حدیث شجره و حدیث نور « ثابت کرده است و آنها را نازل به مقام علمی امام می داند که همچون رسول خدا به قدری علمش فراوان است که عقول بشر از درک آن عاجز است و او عالم به تمام اخبار گذشته و امور حال و آینده است و نیز تمام حقایق پیدا و پنهان عالم را می داند.

 

 

علامه میرحامد حسین در تاریخ اجتماعی سیاسی هند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین(3)

اثر دیگری که از علامه میرحامد حسین به یادگار مانده کتاب گرانقدری به نام «شوارق النصوص في تكذيب فضائل اللصوص» است. این کتاب به زبان عربی و در دوجلد منتشر شده است.

اخبار و اطلاعیه‌ها

همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با عتبه مقدسه عباسیه در انتشار نخستین ترجمه عربی کامل عبقات الانوار

نشست مشترک مدیر محترم موسسه مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم میلانی با اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین لکهنوی رحمه الله در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد .

اخبار و اطلاعیه‌ها

مسئولین دبیرخانۀ کنگرۀ بین المللی علّامه میرحامد حسین رحمه الله با آیت‌الله سیّد مهدی نبوی دیدار کردند

آیت‌الله نبوی به اهمیت و جایگاه کنگره اشاره کرد و افزود: تاکنون در حق علامه میرحامد حسین جفا شده بود و با برگزاری این کنگره می‌توان گفت حقّ بزرگی که علّامه بر ما دارند، تا حدود زیادی ادا شده است.

اسلایدر

زیاده از بحارالأنوار

علامه میرحامد حسین لکهنوی در موارد مختلفی از یادداشت‌ها، مکاتبات و آثار علمی خود، از مرحوم علامه مجلسی رحمةالله‌علیه (۱۰۳۷ – ۱۱۱۰ق.) یاد می‌کنند.

اسلایدر

سیری در آثار علامه میرحامد حسین(۲)

مشهورترین اثر بر جای مانده از علامه، “عَبَقاتُ الاَنوار فی اِمامَة الاَئمةِ الاَطهار” است که در رد باب امامت کتاب “تحفه اثنی عشریه” عبدالعزیز دهلوی نگاشته شد.

پیمایش به بالا